biru  hijau  merah
A- A A+

PENGENALAN

MAJLIS BERSAMA JABATAN KEMENTERIAN WILAYAH PERSEKUTUAN
success Majlis bersama jabatan (MBJ) ialah sebuah medium dua hala, di mana dua pihak pekerja diberi saluran untuk berkomunikasi dengan pihak pengurusan dalam menyuarakan pendapat, pandangan dan serta menyumbangkan idea-idea yang bernas demi kepentingan dan kebaikan organisasi.
success Pekeliling Perkhidmatan yang berkuatkuasa adalah Pekeliling Perkhidmatan Bil.7 Tahun 2020: Dasar Hubungan Majikan-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam – Majlis Bersama Jabatan.
success Mesyuarat MBJ diadakan tiga (3) kali setahun :
  • Bilangan 1 (Jan. – April)
  • Bilangan 2 (Mei – Ogos)
  • Bilangan 3 (Sept. – Dis.)
success Mesyuarat Pre Council MBJ akan dilaksanakan sebelum Mesyuarat MBJ diadakan
success Kategori Isu/ Contoh Usul yang boleh dibawa adalah boleh dimuat turun di sini.

SENARAI WAKIL PIHAK PEKERJA MBJ KWP SESI 2021/2022

CADANGAN USUL

Warga KWP dialu-alukan untuk menyuarakan pendapat dan pandangan serta menyumbang idea-idea melalui salah satu saluran emel di bawah.
Pihak Wakil Perkerja KWP akan meneliti setiap cadangan yang dikemukakan untuk di bawa ke mesyuarat bersama Pihak Pengurusan.

Bil. Nama/Jawatan Emel
 1 Puan Nurul Izza binti Hazizan
Penolong Setiausaha M41
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
 2 Puan Fateha Nur Feka binti Lut
Penolong Setiausaha M41
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
 3 Puan Nurul Azuwa binti Saidin
Pembantu Tadbir (Perkeranian/ Operasi) N19
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
 4 Puan Aemi Salwana binti Zulkafli
Pembantu Tadbir (Perkeranian/ Operasi) N19
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

CONTOH PERKARA YANG BOLEH DIBINCANGKAN DALAM MESYUARAT MBJ

Kewangan dan Kemudahan
success Kelewatan bayaran balik TNT
success Peruntukan latihan tidak mencukupi
success Kelewatan pembekalan pakaian seragam
success Urusan kelewatan meluluskan cuti
Pentadbiran
success Kemudahan / keselesaan ruang pejabat;
success Isu parkir kenderaan;
success Isu penyelenggaraan bangunan dan peralatan pejabat;
success Kerosakan mesin / sistem perakam waktu;
Sumber Manusia
success Penyusunan semula organisasi;
success Kekosongan jawatan;
success Isu penyediaan latihan kepada warga baharu;
success Pusingan kerja dalaman;
success Kursus dan latihan ; dan
success Disiplin dan tindakan tatatertib;
Kebajikan
success Aktiviti sosial;
success Program sukan;
success Pewujudan tabung kebajikan;dan
success Lantikan penyedia perkhidmatan taska;
Inovasi dan produktiviti
success Penambahbaikan proses kerja;
success Pengurangan pembaziran dalam pengurusan pejabat
success Pembudayaan teknologi digital dalam urusan kerja
Lain-lain
success PCadangan pelaksanaan mesyuarat MBJ di luar kawasan pejabat;
success Pelancaran kempen peringkat Kementerian seperti Kempen Gaya Hidup Sihat
success Masalah lalu lintas

CONTOH PERKARA YANG TIDAK BOLEH DIBINCANGKAN

Perubahan pada Dasar Kerajaan
success Cadangan penambahbaikan jenis penyakit berjangkit dalam kemudahan Cuti Kuarantin
success Cadangan penambahbaikan Skim Perkhidmatan
success Cadangan Pewujudan elaun atau kemudahan baharu dalam Perkhidmatan Awam
success Cadangan meningkatkan bilangan pakaian seragam yang dibekalkan kepada pegawai yang layak
success Cadangan memendekkan tempoh berada di gred lantikan bagi urusan kenaikan pangkat secara TBK
Hal-hal Perseorangan
success Isu kelewatan bayaran lebih masa kepada seseorang
success Kerosakan komputer pejabat yang dihadapi oleh seseorang
success Isu kekurangan alat tulis pejabat yang dibekalkan kepada seseorang

.